„Hobbyja a repülés” hallani nem ritkán, amikor kisgépes repülésről van szó. Mindezt pilótaként túlzott leegyszerűsítésnek érzem, amikor nekem mondják. Különösen számunkra az, akik ismerjük, az engedély (PPL) megszerzéséhez vezető utat és az ennek érdekében hozott áldozatokat. Pusztán költséges hobbynak nevezni például egy többtízmillió forintos kisrepülőgép megvásárlását ugyancsak disszonánsnak tűnhet. Pedig a gyakorlat ez. Adózott jövedelmünkből veszünk – esetleg barátunkkal közösen – egy 20-40 éves Cessnát, Falkét, vagy Diamondot és havonta néhány alkalommal „jókat repülünk”, csak úgy a saját örömünkre. Ez így teljesen korrekt, én is ezt csinálom lassan huszadik éve. Abban az esetben persze, ha vállalkozók vagyunk, egyre több ügyfelünket „röptetjük meg” és az ország másik végébe sem autóval megyünk már, ha éppen ott akad munkánkkal kapcsolatos feladatunk. Aztán itt van a pihenés és szórakozás kérdése. Minket – akiket a motoros kisrepülőgép kipufogójának „füstje csapott meg” – nem igazán kapcsol ki egy wellness hétvége, sokkal inkább feltöltődünk egy jól sikerült repüléstől, napfényes időben, kicsit a felhők fölé emelkedve. Ez pedig maga a rekreáció, amiért jól menő cégek egyébként százezreket fizetnek/fő, pl. egy szlovéniai rafting alkalmával. De akkor miért lenne ördögtől való a kedvtelési célú kisgépes repülést a fentiek „szolgálatába állítva”, annak költségeit, esetleg magát a beruházást, a cégünkre elszámolni. Mert görcsbe rándul a könyvelők gyomra, ha a repülés és cég szavakat egy mondatban hallják. Erre jó a repülőgéphasználati jog „intézménye”, ami rendesen leszabályozva és „megadóztatva” (lásd: együttműködő partnerek www.consult-union.hu) egy kiváló megoldás lehet. „De más országokban nincs ilyen” halljuk, akkor meg hogyan… Mert mások a jövedelem-költség viszonyok idehaza. Egy 25%-os tulajdoni hányad esetében azonban, már bőven tízmillió forint alá mehetünk, gyári új, UL kategóriás repülőgép esetében is. Persze a beruházás és a költségek céges elszámolása mellett, a több személy általi használat és az üzemeltetés kérdése is több megoldandó problémát felvet. Ezek azonban megfelelő tapasztalattal, az előírások ismeretében és az elvárható gondossággal kezelve, mind megoldhatóak. Megoldás pedig van, ez a NOEGO… Varga István
