max. felszálló tömeg | üres tömeg | hasznos teher | -50l (36kg) benzin | |
FALKE SF25 | 580 kg | 375 kg | 205 kg | 169 kg |
TECNAM P2002 | 580 kg | 368 kg | 212 kg | 176 kg |
DIAMOND DA20 | 800 kg | 528 kg | 272 kg | 236 kg |
ALPI P200 UL | 450 kg | 264 kg | 186 kg | 150 kg |
ALPI P200 (540 kg) | 540 kg | 264 kg | 276 kg | 240 kg |
CESSNA 152 | 760 kg | 518 kg | 242 kg | 206 kg |
Amint látható két „rendes” magyar embernek (a 2 X 90-100 kilós súlyukkal) felszállás előtt igencsak meg kell gondolniuk, hogy ez tele tankkal történjen-e. Az igazán biztonságos megoldás tehát, a DA 20 – ami egy csoda (volt ilyenem) – és az Alpi P200 / 540 kg MTOW változata. Hoppá… Akkor miért is játékszer „csak” a P200? Hát az előítéletektől. És ha figyelembe vesszük (okos ember így tesz), hogy egy új kompozit gép áráért 2- 3 db vadonatúj P200-at tudunk venni, ráadásul mi, akár ¼ használati/ tulajdonjogot is értékesíteni tudunk (aminél többet ugye nem is használjuk gépünket), akkor a címben szereplő kérdésre a helyes válasz: egy új Pioneer 200 -nak az ¼ használati jogát kell megvásárolni a NOEGO-tól 😊… Sajnálatos ugyanakkor, hogy magyar lajstromban ez a típus, a 472,5 kg-os UL súlykorlát miatt, jelenleg „nem tud lenni”. Azon vagyunk, hogy ez a helyzet változzon, addig is maradunk valamelyik EU tagállam lajstromában…
Varga István